reklama

O ľuďoch a káve, Prizren - časť tretia

Kosovo je ako byť naspäť v dobách retro. Ale zo zaspatej krajiny si človek neprinesie toľko plodných myšlienok. Čosi je na tej nešťastnej krajine predsa len inšpiratívne. O tom, že duchaprítomnosť národa sama o sebe nespočíva ani v krásnej histórii, ani v progresívnej architektúre, ale, našťastie, stále v pôvabe ľudí, ktorí tu žijú.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

S Norikou stojím v rade na ,,zober a choď“ kávu. Študuje vo Fínsku režisérstvo. Jej angličtina je pestrejšia ako Merkelovej kostýmy a tento rok jej začína stáž v Prahe. Má postavu ako kresba módneho návrhára, šaty na nej inšpiratívne visia. Do mozgu sa mi vtiera výraz ,,nedbalá elegancia“, ale tu ide skôr o cielenú líniu nevkusu. Hipsterský kumšt obliekania. A odlišovania sa.

Obrázok blogu
(zdroj: Blerta Kambo)

,,Myslela som si, že našou bezkonkurenčnou cenou kávy a piva sa môžem vystatovať kade chodím,“ obracia sa na mňa Kosovčanka a podáva mi mokku za päťdesiat centy, ,,ale potom som prišla na Slovensko,“ opisuje mi mladá umelkyňa návštevu Bratislavy. Prikyvujem viac uznanlivo ako súhlasne, pálim si prsty na plastovom tégliku a vravím si, dopekla, veď tá pozná v dvadsiatich troch Európu lepšie ako Vasco da Gama kompas. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
(zdroj: Jetmir Idrizi)

Zhovárame sa o filme a umení. Chválim Kosovo, že som očarená ľuďmi i kultúrou, aký pozitívny vzťah majú mladí k umeniu; ona medzi rečou prehodí: ,,Keď som bola malá a bombardovali naše mesto, rodičia sa snažili odpútať moju pozornosť od strachu tým, že mi čítali literatúru a nútili ma o nej premýšľať,“ rozmýšľa pôvabná nahlas o tom, prečo inklinuje k umeniu. Klopím oči do pohára a trochu z nervozity, trochu z nepohodlných rozpakov si upíjam. Fuh, silná káva.

Obrázok blogu
(zdroj: Majlinda Hoxa)

Oktaya, k neuvereniu, tiež spoznávam v ,,kafébare“. Nie v Riviére. V inom. Do vzduchu dvíha pohár rakije a po albánsky mi kričí ,,nazdravie“. Indície: ,,...študent žurnalistiky,“ teším sa, že si budeme mať čo povedať. ,,V Istanbule,“ doprdele, tak to je frajer. Ale má afro a bradu ako Chet Faker, takže to musí byť týpek, chlácholím sa. Tento týpek vie po anglicky tak, že keby mu zavolal britský premiér a chcel sa rozprávať o skríningu chromozómových mutácií, s Oktayom kľudne môže. Oktay je ozajstný žurnalista. Je neodbitný, múdry, trochu sarkastický a chce sa so mnou baviť o investigatíve a komercializácii slovenských médií. Najprv nemám náladu, ale keď ma dráždi, ,,že by som určite nevydržala pätnásť hodín čakať v zime na materiál,“ nasieram sa, a aj keď vtedy vážne neviem či by som to vydržala, zapájam všetky náhony a explicitne ho presviedčam o opaku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
(zdroj: Jetmir Idrizi)

Nakoniec je so mnou spokojný, že stíham na jeho vlne intelektu, pripíjame si, teraz sme asi kamoši, alebo čo. ,,Keď mám trochu voľného času, beriem svoju kameru, spacák a idem točiť, aj keby to malo byť nebezpečné,“ šveholí mi už trochu dôverčivejšie. ,,Novinárčina je poslanie, dobrodružstvo, nutnosť.“ Občas mu argumentujem, že aj tabloid a komercia majú svoju funkčnosť. Väčšinu času na neho však obdivne hľadím. Je odvážny a odhodlaný. ,,Ľudia majú predsudky voči Kosovu. Jediná možnosť, ako to znegovať, je stále napredovať,“ triafa do čierneho a obracia poldecák.

Aj Slovensko je malá krajina. Aj voči Slovensku majú mnohí predsudky. Mladí Kosovčania mi však dávajú riadnu lekciu, že aj keď si z krajiny, ktorá má obrovské diery v systéme a víza potrebuješ aj keď ideš len do obchodu, v dnešnom svete pre to žiadne ospravedlnenie neexistuje. Chcenie je to, vďaka čomu sa na vlastné náklady približujeme k skutočnosti, byť obdivuhodným človekom. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

*na všetkých fotkách sú šikovní mladí ľudia, staff DOKUfestu v Kosove, ktorí nám vo všetkom pomáhali

Magdaléna Paluchová

Magdaléna Paluchová

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Niekedy si myslím, že myslím ako muž. Ale márnivá som ako žena. Žijem podľa hesla, že všetko je tak, ako má byť. Že Boh žehná naše kroky a keď ho pustíme do svojho srdca, nejestvujú nesprávne rozhodnutia. Každý deň je dar a každý človek diamant a moja najväčšia múza je moja matka. Zoznam autorových rubrík:  KrakovSovia pošta TiboroviScestne z ciestSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu